High Speed Internet! 5G Supported!

Unlimited Data Dan Call!

Plan Serendah RM20 !

Sekarang Promo! RM2.50 Sen Sahaja!!

Buy Now

Halo Telco Tune Talk Pek Epik Prepaid: Berhati-Hati Dengan Kuota Tersembunyi, Had Kelajuan, dan FUP

 

Halo Telco Tune Talk telah mengumumkan tawaran prabayar terbarunya yang dipanggil Pek Epik! yang dikatakan telah diatur dengan teliti untuk memenuhi permintaan yang meningkat untuk data internet terutamanya di kalangan pengguna yang menggunakan internet secara meluas. Terdapat 4 pilihan pelan Epik yang berharga antara RM20 hingga RM50 sebulan tetapi hanya satu yang menyokong 5G.


Bagi pengguna data berat, mereka menawarkan "unlimited 5G" pada harga RM45/sebulan dan terdapat juga pilihan 500GB dengan harga RM50/sebulan.

Pelan Epik Halo Telco Tune Talk


Pada pandangan pertama, ia kelihatan cukup mudah tetapi apabila anda mula mengimbas butiran, anda akan dapati bahawa tawaran Tune Talk Pek Epik mempunyai beberapa lapisan kuota, had kelajuan, dan Polisi Penggunaan Adil (FUP) yang tidak dinyatakan dengan jelas pada bahan pemasaran mereka.


Halo Epik Call 20 Tune Talk



Pilihan yang termurah adalah EpikCall 20 pada harga RM20/sebulan yang menawarkan 10GB data 4G kelajuan tinggi dengan panggilan tanpa had dan data "tanpa had" untuk perbualan dan navigasi (WhatsApp, WeChat, dan navigasi dalam Google Maps). Pelan EpikCall 20 adalah nilai yang baik untuk pengguna data ringan yang memerlukan panggilan tanpa had, tetapi perlu diingat bahawa terdapat beberapa sekatan.


Menurut Terma & Syarat, 10GB data ini menyediakan penstriman video dalam definisi standard (360p) untuk aplikasi seperti YouTube, Netflix, dan Facebook. Sementara itu, penggunaan "tanpa had" untuk Perbualan & Navigasi tertakluk kepada FUP sebanyak 50GB dengan kualiti "Definisi Standard". Untungnya, anda boleh menggunakan kuota 10GB untuk penggunaan hotspot.


Halo Epik 35 Tune Talk



Jika anda memerlukan lebih banyak data, terdapat Epik 35 pada harga RM35/sebulan yang menawarkan 30GB data 4G kelajuan tinggi bersama panggilan tanpa had dan aplikasi sosial, perbualan, dan video "tanpa had". Selain itu, pelan ini juga dilengkapi dengan 5GB data hotspot kelajuan tinggi tersendiri.


Jika anda ingin tahu mengapa Tune Talk mengiklankan 130GB data untuk Epik 35 seperti yang ditunjukkan di atas, itu kerana "ekstra" 100GB adalah untuk FUP bagi aplikasi sosial, perbualan, dan video "tanpa had".


Menurut Terma & Syarat, Aplikasi Sosial, Perbualan & Video tertakluk kepada Polisi Penggunaan Adil sebanyak 100GB dan memberikan pengalaman definisi tinggi yang Tune Talk telah tetapkan sebagai resolusi 720p. Perhatikan bahawa internet bonus "tanpa had" untuk aplikasi sosial, perbualan, dan video hanya untuk penggunaan pada peranti dan tidak boleh dikongsi melalui hotspot mudah alih.


Halo Epik 5G 45 Tune Talk



Kemudian, terdapat pelan Epik 5G 45 yang merupakan satu-satunya pilihan yang membolehkan anda menikmati sambungan 5G yang lebih pantas. Tune Talk mengiklankan pelan ini dengan 5G "tanpa had", 30GB internet, dan panggilan tanpa had pada harga RM45/sebulan. Menurut Terma & Syarat, apa yang anda peroleh adalah 30GB data asas 4G dan 5G dan mereka telah menambahkan "5G tanpa had" sebagai bonus yang tertakluk kepada FUP sebanyak 50GB sebulan.


Sebagai promosi bermula dari 27 Oktober, Tune Talk telah meningkatkan FUP "5G Tanpa Had" bulanan kepada 70GB sehingga notis selanjutnya. Jika anda telah habis kuota 5G FUP, ia akan menggunakan kuota asas 30GB anda. Sebarang penggunaan hotspot akan berkongsi kuota asas 30GB.


Halo Epik 50 Tune Talk



Pilihan tertinggi adalah Epik 50 yang menawarkan 500GB data 4G yang banyak, panggilan tanpa had, dan 5GB data hotspot hanya dengan harga RM50/sebulan. Walaupun terdapat banyak data, penggunaan hotspot terhad kepada peruntukan hotspot yang khas dan tidak kepada kuota 500GB yang lebih besar. Jika anda melihat simbol ! di sebelah senarai 500GB data di laman web mereka, ia dinyatakan sebagai "pengalaman definisi tinggi" yang akan kami terangkan dalam bahagian seterusnya.


Perhatikan Had Kelajuan


Tune Talk telah menetapkan had kelajuan untuk pelan Epik 5G 45 dan Epik 50 yang tersembunyi dalam terma dan syarat. Untuk Epik 5G 45 yang membolehkan 5G, sambungan 5G anda terhad pada 100Mbps, yang masih cukup cepat untuk kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, untuk Epik 50, data 4G 500GB terhad pada 6Mbps.


Jika anda memerlukan lebih kuota data, Tune Talk menawarkan penambahan "booster" untuk kedua-dua pilihan 4G dan 5G. Untuk 4G, terdapat "booster" 1.5GB dengan harga RM3 dan "booster" 10GB dengan harga RM10 (untuk pelan tahunan). Untuk 5G, "booster" 3GB berharga RM3 (1 hari), "booster" 10GB berharga RM12 (7 hari), dan "booster" 20GB berharga RM30 (ikut tempoh pelan).


Menurut Terma & Syarat, Pek Epik dilengkapi dengan Internet Asas Percuma (FBI) 10GB yang menyediakan kelajuan terhad sebanyak 256kbps setelah anda habis menggunakan kuota data yang ada.


Walaupun terdapat sekatan, pelan-pelan ini menawarkan nilai yang baik untuk wang tetapi lapisan-lapisan kuota tersembunyi dan had kelajuan sepatutnya diiklankan secara lebih telus. Untuk maklumat lanjut, anda boleh melawat laman prabayar Epik Tune Talk.



Sumber - Soya Cincau

No comments:

Post a Comment