High Speed Internet! 5G Supported!

Unlimited Data Dan Call!

Plan Serendah RM20 !

Sekarang Promo! RM2.50 Sen Sahaja!!

Buy Now

Apa itu 5G dan bagaimana ia mempengaruhi telco di Malaysia?

5G adalah generasi kelima teknologi komunikasi mudah alih yang menawarkan kelajuan, kapasiti, dan ketangkasan yang lebih tinggi berbanding 4G. 5G dapat menyokong pelbagai aplikasi dan perkhidmatan yang memerlukan sambungan internet yang pantas dan stabil, seperti realiti tambahan, realiti maya, kenderaan pandai, dan Internet of Things (IoT).

5G mempengaruhi telco di Malaysia dengan memberikan peluang untuk menawarkan perkhidmatan yang lebih baik dan inovatif kepada pelanggan. Telco di Malaysia juga perlu bersedia untuk melabur dalam infrastruktur, peralatan, dan lesen untuk menyediakan 5G.

Menurut laporan Malaysian Wireless1, 5G kini boleh didapati di Malaysia tanpa Maxis, Celcom, Digi, dan U Mobile. Ini kerana Digital Nasional Berhad (DNB), syarikat milik kerajaan yang menjadi penyedia eksklusif rangkaian 5G, telah melancarkan perkhidmatan 5G secara komersial pada 15 Disember 2021.

DNB menawarkan akses percuma kepada rangkaian 5G sehingga 31 Mac 2022 kepada telco di Malaysia. Setakat ini, DNB telah menandatangani perjanjian dengan Telekom Malaysia ™ dan YTL Communications Sdn Bhd tanpa sebarang kos untuk ujian percuma terhad. Tiada perjanjian borong jangka panjang yang diumumkan.

Perkhidmatan 5G kini boleh dinikmati oleh pelanggan unifi Mobile postpaid TM pada “peranti 5G yang disahkan”. Manakala, YTL Communications menawarkan dua pelan mudah alih Yes 5G baru iaitu YES Prepaid FT5G Unlimited (RM30/sebulan) dan YES Postpaid FT5G RM49/sebulan, kedua-duanya menawarkan data 5G tanpa had untuk penggunaan telefon pintar sehingga 31 Mac 2022.

Rangkaian 5G DNB kini boleh didapati di kawasan terhad di sekitar Putrajaya, Cyberjaya, dan Kuala Lumpur. Peta liputan DNB menunjukkan beberapa kawasan dengan liputan 5G yang baik seperti Bandar Sri Permaisuri, Bangsar, Bandar Tun Razak, Bukit Jalil, Bukit Damansara, Kampung Baru, Setapak, Sentul, Wangsa Maju, Kepong, Setiawangsa, sebahagian Chow Kit, KLCC dan Bukit Bintang. Sebahagian besar kawasan di Putrajaya dan Cyberjaya juga mempunyai liputan 5G termasuk liputan penuh di sekitar ibu pejabat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Menurut laporan SoyaCincau2, lebih ramai rakyat Malaysia boleh merasai 5G kerana Celcom, Unifi Mobile dan U Mobile telah mula menawarkan perkhidmatan 5G komersial minggu ini. Berbeza dengan dua telco lain yang menyediakan data 5G tanpa had, Celcom menawarkan akses percuma kepada rangkaian 5G yang menggunakan kuota kelajuan tinggi sedia ada anda.

Celcom menawarkan akses percuma kepada rangkaian 5G untuk semua pelanggan postpaid Celcom Mega dengan langganan pas M atau L. Pelanggan juga boleh mendapatkan akses percuma kepada rangkaian 5G dengan langganan pas XL atau pas Lightning M atau L. Pelanggan prabayar Celcom Xpax pula boleh mendapatkan akses percuma kepada rangkaian 5G dengan langganan pas Unlimited RM35 atau RM45.

Unifi Mobile pula menawarkan data 5G tanpa had secara percuma untuk pelanggan postpaid Ultimate Plan yang menawarkan panggilan, SMS dan data tanpa had. Pelan ini kini ditawarkan pada harga RM79/sebulan atau RM59/sebulan jika anda menandatangani kontrak selama 12 bulan. Pelanggan prabayar Unifi Mobile #Bebas pula boleh mendapatkan data 5G tanpa had secara percuma apabila anda mengaktifkan pas “Bebas Bulanan”. Pas ini menawarkan data 4G tanpa had pada rangkaian Unifi Mobile dengan harga RM35/sebulan.

U Mobile pula menawarkan data 5G tanpa had secara percuma untuk pelanggan postpaid GX68, GX68 Plus, GX98, GX98 Plus, P79, P99 dan P139. Pelanggan prabayar U Mobile Giler Unlimited GX30 dan GX38 pula boleh mendapatkan data 5G tanpa had secara percuma dengan langganan pas tambahan RM5/sebulan.

Menurut laporan Amanz3, pelaksanaan 5G di Malaysia dijangka akan membawa banyak manfaat kepada rakyat dan negara. Antara manfaat yang diperoleh adalah:

  • Meningkatkan produktiviti dan inovasi dalam sektor ekonomi seperti pertanian, perindustrian, perkhidmatan, dan pendidikan.
  • Memperluas akses kepada perkhidmatan kesihatan dan pendidikan berkualiti terutama di kawasan luar bandar dan pedalaman.
  • Memperkasa masyarakat dengan memberikan peluang untuk melibatkan diri dalam aktiviti sosial, budaya, dan politik secara maya.
  • Meningkatkan keselamatan dan kesejahteraan rakyat dengan membolehkan pemantauan dan pengurusan bencana secara lebih cekap dan berkesan.

Namun, pelaksanaan 5G di Malaysia juga menimbulkan beberapa cabaran dan risiko seperti:

  • Kos yang tinggi untuk melabur dalam infrastruktur, peralatan, dan lesen 5G.
  • Kekurangan tenaga kerja yang mahir dan berkemahiran dalam bidang 5G.
  • Isu-isu etika, privasi, keselamatan, dan kesihatan yang berkaitan dengan penggunaan 5G.
  • Persaingan yang sengit antara telco dalam menyediakan perkhidmatan 5G.

Oleh itu, perlu ada kerjasama dan penyelarasan antara kerajaan, industri, akademik, dan masyarakat untuk memastikan pelaksanaan 5G di Malaysia berjalan lancar dan memberi manfaat kepada semua pihak.

No comments:

Post a Comment